3 hero comel mama 2011

Saturday 18 June 2011

HAPPY ABAH@BABAH DAY'S 2011.......LV U ALL


ASSALAMUALAIKUM.......

HAPPY ABAH @ BABAH DAY 4 MY LOVELY ABAHKU, ABAH MERTUAKU N BABAH ANAK2 KU.....................semoga kalian semua diberkati setiap amalan baik dan tanggungjawab yg telah diamanahkan oleh yg maha berkuasa ALLAH S.W.T amin.....
 Sesunggunya semua ini telah tertulis dalam "AL-QURAN DAN SUNNAH", jasa perngorbanan mereka tidak dapat di ganti dengan wang ringgit hanya amalan doa anak yg soleh dapat membalas serta memberi keberkatan utk mereka. sepertimana Firman2 Allah s.w.t seperti berikut:-

Firman Allah bermaksud: “Dan Tuhanmu memerintahkan agar kamu jangan menyembah melainkan hanya kepada-Nya dan hendaklah berbuat baik kepada kedua orang tua. Dan jika salah satu daripada keduanya atau kedua-duanya berusia lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu menyatakan kepada keduanya perkataan ‘ah’ dan janganlah kamu membentak keduanya. Dan ucapkanlah kepada keduanya perkataan mulia dan rendahkanlah dirimu terhadap keduanya dengan penuh kasih sayang dan ucapkanlah: “Wahai Tuhanku, sayangilah mereka keduanya, sebagaimana keduanya menyayangi aku waktu kecil.” ” (Surah Al Israa’: Ayat 23 dan 24)

Allah juga berfirman bermaksud: “Dan sembahlah Allah dan janganlah menyekutukan-Nya dengan sesuatu dan berbuat baiklah kepada kedua ibu bapa, kaum kerabat, anak yatim, orang miskin, tetangga dekat, tetangga jauh, teman sejawat, ibnu sabil dan hamba sahaya, sesungguhnya Allah tidak menyukai orang sombong dan membanggakan dirinya.”
(Surah An Nisaa’: Ayat 36)

Firman Allah bermaksud: “Dan kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada kedua orang tuanya; ibunya mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah dan menyusunya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua orang tuamu. Hanya kepada-Ku tempat kembalimu. Dan jika keduanya memaksamu untuk mempersekutukan dengan Aku sesuatu yang tidak ada pengetahuannya mengenai itu, maka janganlah kamu mentaati keduanya dan pergaulilah keduanya di dunia dengan baik dan ikutilah jalan orang yang kembali kepada-Ku, kemudian hanya kepada-Kulah kembalimu, maka Ku beritahukan kepadamu apa yang kamu kerjakan.” (Surah Luqman: 14-15)

Sabda Rasulullah bermaksud: “Apabila manusia mati, putuslah amalnya kecuali tiga perkara: sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat atau anak soleh yang mendoakan orang tuanya.” (Hadis Riwayat: Muslim)
Dalam hadis lain, Rasulullah bersabda bermaksud: “Sesungguhnya Allah pasti mengangkat darjat bagi hamba-Nya yang soleh ke syurga.” Maka ia bertanya: “Ya Allah, bagaimana itu boleh terjadi?’ Allah menjawab: “Berkat istigfar anakmu untukmu.” (Hadis Riwayat: Ahmad)

Diriwayatkan daripada Umar bin Khattab berkata: “Aku mendengar Rasulullah bersabda: “Kelak akan datang kepada kamu sekalian seseorang bernama Uwais bin Amir, anak muda yang belum tumbuh janggutnya, keturunan Yaman dari kabilah Qarn. Pada tubuhnya terkena penyakit kusta, namun penyakit itu sembuh daripadanya kecuali tersisa seukuran wang dirham. Dia mempunyai ibu yang dia sangat berbakti kepadanya. Apabila dia berdoa kepada Allah nescaya dikabulkan, maka jika engkau bertemu dengannya dan memungkinkan minta padanya memohonkan ampun untukmu maka lakukanlah.” (Hadis Riwayat: Muslim dan Ahmad)

Ya Allah kau ampunkan dosa2 ku sesungguhnya aku tidak terlepas dari perkatan yg boleh membuatkan hati mereka terluka dan terguris diatas perbuatanku. Sesungguhnya tidak la terniat sedikit pun utk menderhaka kepada mereka sepertiman firman yg telah kau berikan kepada kami Hambamu bertapa mulianya mereka padamu selain kamu maha pencipta dan maha agong yang kami sembah ALLAH s.w.t..... sepertimana cebisan firman mu yang berbunyi.....“Dan Tuhanmu memerintahkan agar kamu jangan menyembah melainkan hanya kepada-Nya dan hendaklah berbuat baik kepada kedua orang tua. Dan kau berilah kepadaku kekuatan agar aku dapat berjasa dan menjaga hati mereka selagi mereka masih ada disisi ku, sesungguhnya aku ingin memberi mereka gembira selagi hayat dikandung badan. insyallah dengan keredhoanmu jua... Sesunggunya aku amat menyayangi mereka (Kedua ibubapaku n mertuaku serta suamiku.).. ku bersyukur ya allah dengan anugerah mereka kepada ku.......  amin ya robalalamin........

No comments:

Post a Comment